Powered By Blogger

fredag 21. januar 2011

Fordypningsemne


I kommunikasjon og kultur faget driver vi med fordypningsoppgave. I starten var jeg helt sikker på at jeg ville velge noe med film, men så har jeg akkurat hatt særemne i norsk, hvor jeg tok for meg adaptasjon fra bok til film, så jeg følte jeg måtte velge noe annet.

I bilen i dag, hørte jeg og pappa på radio, på politisk kvarter, hvor de snakket mye om Maria Amelie saken. Jeg følte jeg ble veldig angasjert og hadde lyst til å finne ut mer om hennes situasjon.

Så sa læreren at man kunne velge å finne ut mer om denne saken, ved å se på hvordan forskjellige medier framstiller Maria Amelie.

Problemstillingen for nå er hvordan hun, vennene hennes og media fokuserer på når de presenterer nyhetssaker om Maria Amelie. Etterhvert som jeg finner ut mer info her, skal jeg se om jeg klarer å finne en bedre og kanskje mer begrenset versjon av den. Jeg vil helst fokusere på nyhetene og diskusjoner på TV/videoklipp, der jeg får med meg kroppspråket også. Jeg har også bare tenkt til å fokusere på den litterære delen, og ikke gå for mye inn i hva jeg mener om saken (noe jeg vet kan bli litt av en utfordring her).

Her er noen YouTube klipp jeg har funnet til nå:
" http://www.youtube.com/watch?v=hFCqYTfCCfk&feature=related ", der en av vennene hennes snakker om henne.

Jeg vil også prøve å finne noen intervjuer om samboeren hennes og kanskje noe om hva Wikipedia sier om henne.

1 kommentar:

  1. Har du tenkt på hva slags teori som du vil bygge oppgaven på? Jeg anbefaler deg å se på retorikken som blir brukt og litt kulturteori. Spør om du trenger tips til kilder.

    SvarSlett